Katedra Studiów nad Kulturą i Badań Ery Cyfrowej, Wydział Humanistyczny, AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Polska
Submission date: 2023-03-17
Final revision date: 2023-05-03
Acceptance date: 2023-05-07
Publication date: 2023-06-30
Corresponding author
Magdalena Parus-Jankowska
Katedra Studiów nad Kulturą i Badań Ery Cyfrowej, Wydział Humanistyczny, AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Ul. Czarnowiejska 36, 30-054, Kraków, Polska
The Covid-19 pandemic has significantly changed the way people spend their leisure time, including the pattern they listen to music - one of the most common leisure activities of Poles. In the early days of the pandemic, cultural institutions, among others the musical ones, were closed and outdoor concerts and festivals were cancelled, so that spectators lost the opportunity to participate in any musical events and artists to perform live music. There was nothing left but to transfer those activities to the Internet. However, it quickly turned out that such contact with music was insufficient for listeners and performers. According to research, one of the greatest longings during the pandemic was the desire to participate in a live music event - a gig or a festival. The article presents a festival as an example of the culture multi-sensory event, a kind of celebration in which music plays important social functions of social integration and building a sense of community which is what Poles missed most during the pandemic.
REFERENCES(28)
1.
Agamennone, M., Palma, D., Sarno, G. (eds.). (2022). Sounds of the Pandemic. Accounts, Experiences, Perspectives in Times of COVID-19. London: Routledge.
Baster, D. (2020). Festiwale jako atrakcja turystyczna oraz czynnik rozwoju turystyki i lokalnej przedsiębiorczości na przykładzie Pol’and’Rock Festival w Kostrzynie nad Odrą. Studia Geographica, 15, 118–137.
Drozdowski, R., Frąckowiak, M., Krajewski, M., Kubacka, M., Luczys, P., Modrzyk, A., Rogowski, Ł., Rura, P., Stamm, A. (2020). Życie codzienne w czasach pandemii. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Jabłońska, B. (2022). O muzyce w czasach pandemii: Socjologiczna interpretacja zmiany praktyk muzycznych na poziomie wykonawczym i odbiorczym. Załącznik Kulturoznawczy, 9, 591–612.
Kuligowski, W. (2016). Oszołomienie i eksces. Festiwale muzyczne jako święto. W: M. Pranke, P. Tański, J. Osiński (red.), Kultura rocka 2. Słowo – dźwięk – performance (s. 63–79). Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
NCK. (2020). Gotowość do podjęcia aktywności kulturalnej po zniesieniu ograniczeń epidemicznych. Komunikat z badania Narodowego Centrum Kultury. Warszawa: NCK.
Nożyński, S., Okólski, M. (2021). Kultura w czasie pandemii. Rekonesans dotyczący pierwszych miesięcy funkcjonowania technologicznie zapośredniczonej muzyki w warunkach izolacji. Studia de Cultura, 4, 63–79.
Orosa Paleo, I., Wijnberg, N. (2006). Popular music festivals and classification: A typology of festivals and an inquiry into their role in the formation of musical genres. International Journal of Arts Management, 8(2), 50–61.
Parus-Jankowska, M. (2019). Polish Music Festivals as a Tool of Socialist Propaganda. W: J. Blüml, Y. Kajanová, R. Ritter (ed.), Popular Music in Communist and Postcommunist Europe (s. 125–133). Berlin: Peter Lang.
Piasecka, E. (2012). Uczestnictwo w muzycznych wydarzeniach kulturalnych – forma turystyki czy tylko sposób spędzania czasu wolnego? Turystyka Kulturowa, 2, 41–52.
Szlendak, T. (2010). Wielozmysłowa kultura iwentu. Skąd się wzięła, czym się objawia i jak w jej ramach oceniać dobra kultury. Kultura Współczesna, 4, 80–97.
We process personal data collected when visiting the website. The function of obtaining information about users and their behavior is carried out by voluntarily entered information in forms and saving cookies in end devices. Data, including cookies, are used to provide services, improve the user experience and to analyze the traffic in accordance with the Privacy policy. Data are also collected and processed by Google Analytics tool (more).
You can change cookies settings in your browser. Restricted use of cookies in the browser configuration may affect some functionalities of the website.