Ponowoczesność, która charakteryzuje się zanikiem barier handlowych, rozpadem tradycyjnych struktur społecznych oraz rozpowszechnieniem etyki konsumpcjonizmu, jest widziana przez wielu socjologów jako wyzwanie dla więzi społecznych, w szczególności tych obywatelskich, odwołujących się do idei dobra wspólnego. Jaką rolę mogą jednak odgrywać w ponowoczesnych społeczeństwach zachodnich aplikacje mobilne promujące ideę niemarnowania jedzenia, nawiązując w ten sposób do kwestii ochrony środowiska przyrodniczego będącego wspólnym dobrem ludzkości? Artykuł eksploruje możliwości wykształcenia się więzi społecznych w obszarze ochrony środowiska dzięki aplikacjom Too Good To Go i Foodsi oraz grupom w mediach społecznościowych zrzeszającym ich użytkowników. Opierając się na wynikach badania ilościowego poprzedzonego analizą treści w grupach użytkowników na portalu Facebook, autorka odpowiada na pytanie, czy aplikacje mobilne mogą stać się podstawą więzi społecznych. Artykuł wykorzystuje teoretyczne ujęcia dotyczące ponowoczesnych przemian i typów więzi społecznych w celu scharakteryzowania relacji, które powstają dzięki nowym mediom.
REFERENCJE(23)
1.
Barber, B.R. (2000). Dżihad kontra McŚwiat. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
Barber, B.R. (2008). Skonsumowani: Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.
Haar, S., van der, Zeinstra, G.G. (2019). The impact of Too Good To Go on food waste reduction at the consumer household level. An explorative study. Wageningen: Wageningen Food & Biobased Research, DOI: 10.18174/501904. Pobrano z: https://edepot.wur.nl/501904 [23.01.2022].
Juza, M. (2013). Przestrzeń społeczna w dobie Internetu: globalna sieć komunikacyjna, przestrzeń wirtualna czy część życia codziennego? Studia Socjologiczne, 211, 4, 103–124.
O’Brien, K., Selboe, E., Hayward, B.M. (2018). Exploring youth activism on climate change: Dutiful, disruptive, and dangerous dissent. Ecology and Society, 23, 3.
Soler, U. (2018). Technologia jako narzędzie wzmacniania więzi społecznych? Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, 115, 275–288.
Vo-Thanh, T., Zaman, M., Hasan, R., Rather, R.A., Lombardi, R., Secundo, G. (2021). How a mobile app can become a catalyst for sustainable social business: The case of Too Good To Go. Technological Forecasting & Social Change, 171, 120962.
Vrdoljak, D., de Alencar, M.T., Tesic, A. (2020). Sustainable Food Systems: Theory of Change for three Alternative Food Networks in the Swiss cities Zurich and Basel. Zürich: Zurich-Basel Plant Science Center. Pobrano z: https://blogs.ethz.ch/Science_... [23.01.2022].
Zaman, M., Vo-Thanh, T., Hasan, R. (2021). Mobile channel as a strategic distribution channel in times of crisis: A self-determination theory perspective. Journal of Strategic Marketing, DOI: 10.1080/0965254X.2021.1959629.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.