Przyszłość lekcji religii w trzydziestą rocznicę powrotu do szkoły. Konteksty socjologiczne
 
Więcej
Ukryj
1
Katedra Socjologii Religii, Instytut Nauk Socjologicznych Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Polska
 
 
Data nadesłania: 05-02-2021
 
 
Data ostatniej rewizji: 28-03-2021
 
 
Data akceptacji: 29-03-2021
 
 
Data publikacji: 30-09-2021
 
 
Autor do korespondencji
Wojciech Klimski   

Katedra Socjologii Religii, Instytut Nauk Socjologicznych Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Polska
 
 
Studia Humanistyczne AGH 2021;20(3):33-50
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Artykuł podejmuje zagadnienie przyszłości lekcji religii w polskiej szkole. Zostanie w nim sformułowana prognoza dotycząca kolejnych losów tych zajęć. Argumentem za podjęciem tej kwestii jest upływająca w bieżącym w roku szkolnym (2020/2021) trzydziesta rocznica powrotu tych zajęć do szkoły oraz fakt, że religia jest najbardziej kontrowersyjnym przedmiotem lekcyjnym. Przez cały ten okres jego obecność w szkole niemal nieustannie wywoływała dyskusje. Artykuł odwołuje się do wyników internetowych badań zrealizowanych w 2020 roku wśród studentów z polskich uczelni (próba: 621 osób). Przeprowadzone w nim wnioskowanie, wykorzystujące także zastane wyniki badań (pokazujące aktualne niedostatki tych lekcji), zapowiada, że w kolejnych latach będzie spadać zainteresowanie udziałem w lekcjach religii. Zmierzać ono będzie w kierunku elitarnych zajęć, w które zaangażują się przede wszystkim głęboko wierzące rodziny i pochodzący z nich uczniowie.
 
REFERENCJE (39)
1.
Baniak, J. (2007). Desakralizacja kultu religijnego i świąt religijnych w Polsce. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
 
2.
Baniak, J. (2015). Od akceptacji do kontestacji. Moralność katolicka w krytycznym ujęciu i ocenie młodzieży polskiej. Warszawa: Difin.
 
3.
Bogunia-Borowska, M., Śleboda, M. (2003). Globalizacja i konsumpcja. Dwa dylematy współczesności. Kraków: Universitas.
 
4.
Boguszewski, R. (2015). Kanon wiary Polaków. Komunikat z Badań CBOS, 29, 1–11.
 
5.
Boguszewski, R. (2019). Alternatywne modele życia rodzinnego w ocenie społecznej. Komunikat z Badań CBOS, 42, 1–13.
 
6.
Głowacki, A. (2019). Religijność młodzieży i uczestnictwo w lekcjach religii w szkołach. W: M. Grabowska, M. Gwiazda (red.). Młodzież 2018 (s. 153–169). Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii.
 
7.
Głuszek-Szafraniec, D. (2017). Nauczanie religii w szkole w Polsce  – analiza wybranych debat medialnych. Politeja, 46, 265–282.
 
8.
Grabowska, M. (2015). Boskie i cesarskie. O stosunkach między państwem Kościołem(ami). Komunikat z badań CBOS, 48: 1–11.
 
9.
Gwiazda, M. (2016). Religia w szkole  – uczestnictwo i ocena. W: Młodzież 2016. Warszawa: Centrum Badania Opinii Społecznej, Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, s. 141–152.
 
10.
Kiciński, K., Koseła K., Pawlik W. (red.), (1995). Nauka religii w szkole w świetle badań socjologicznych. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
 
11.
Kiciński, K., Koseła K., Pawlik W. (1995). Wstęp. W: K. Kiciński, K. Koseła, W. Pawlik (red.). Nauka religii w szkole w świetle badań socjologicznych (s. 7–10). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
 
12.
Kiciński, K. (1995). Religia w szkole: argumenty za i przeciw. W: K. Kiciński, K. Koseła, W. Pawlik (red.). Nauka religii w szkole w świetle badań socjologicznych (s. 75–88). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
 
13.
Kielian, A. (2010). Modele nauczania religii rzymskokatolickiej w krajach europejskich. Kraków: Wydawnictwo UNUM.
 
14.
Klimski, W. (2018). Wiara, wierzenia i ich transfiguracje. W: S.H. Zaręba, M. Zarzecki (red.). Między konstrukcją a dekonstrukcją uniwersum znaczeń. Badania religijności młodzieży akademickiej w latach 1988–1998  – 2005–2017 (s. 161–180). Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne.
 
15.
Konferencja Episkopatu Hiszpanii. (2008). https://www.conferenciaepiscop... [18.03.2021].
 
16.
Konferencja Episkopatu Hiszpanii. (2020). https://conferenciaepiscopal.e... [18.03.2021].
 
17.
Lechów, W., Witkowski, R. (2021). Konsekwencje wypisania (się) ucznia z lekcji religii. https://wnk.diecezjazg.pl/wp-c...- -si%C4%99-z-religii.pdf [2.03.2021].
 
18.
Mariański, J. (2007). Rodzina w świadomości młodzieży ponadgimnazjalnej. W: J. Baniak (Red.). Kościół instytucjonalny a rodzina. Problem relacji i więzi wzajemnych (s. 187– 210). Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wydział Teologiczny.
 
19.
Mariański, J. (2011). Katechizacja szkolna a religijność młodzieży. W: K. Szafraniec (red.). Młodzież jako problem i jako wyzwanie ponowoczesności. Z prac Sekcji Socjologii Edukacji i Młodzieży PTS 2011  – tom II (s. 116–136). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
20.
Mariański, J. (2017). Tożsamości religijne w społeczeństwie polskim. Studium socjologiczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
 
21.
Mariański, J. (2021). Indywidualizacja rodziny w ponowoczesnym społeczeństwie. file:///C:/ Users/ADALBE~1/AppData/Local/Temp/indywidualizacja-rodziny-w-ponowoczesnymspoleczenstwie.pdf [2.03.2021].
 
22.
Misiaszek, K., Potocki A. (1995). Katecheta i katecheza w polskiej szkole. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
 
23.
Miszczak, E. (2014). Świętość w religijnej świadomości maturzystów województwa lubelskiego. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
 
24.
Nowak, S. (1985). Metodologia badań społecznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
 
25.
Palska, H. (2008). Między etosem inteligenckim a etosem klasy średniej? Styl życia i system wartości polskiej warstwy wykształconej w okresie transformacji systemowej. W: H. Domański (red.), Inteligencja w Polsce. Specjaliści, twórcy, klerkowie, klasa średnia?. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
 
26.
Panuś, T. (2011). Sytuacja i perspektywy katechezy w Europie. Roczniki Pastoralno-Katechetyczne, 3, 137–153.
 
27.
Pawlik, W. (1995). Nauka religii w szkole jako problem polityczny. W: K. Kiciński, K. Kose- ła, W. Pawlik (red.), Nauka religii w szkole w świetle badań socjologicznych (s. 25–54). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
 
28.
Piwowarski, W. (1996). Socjologia religii. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.
 
29.
Potocki, A. (2007). Wychowanie religijne w polskich przemianach. Studium socjologiczno- -pastoralne. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
 
30.
Potocki, A. (2017). O Kościele także socjologicznie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
31.
Skłodowski, B. (2016). Kształt edukacji religijnej we Francji. Studia Katechetyczne, 12, 79–96.
 
32.
Sroczyńska, M. (2018). Delegitymizacja religijnego wymiaru intymności małżeńsko-rodzinnej w ocenie młodzieży studiującej. W: S.H. Zaręba, M. Zarzecki (red.), Między konstrukcją a dekonstrukcją uniwersum znaczeń. Badania religijności młodzieży akademickiej w latach 1988–1998  – 2005–2017 (s. 87–114). Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne.
 
33.
Szpet, J. (2002). Przyszłość lekcji religii w polskiej szkole. Poznań: Wydawnictwo Świętego Wojciecha.
 
34.
Świda-Ziemba, H. (2000). Obraz świata i bycia w świecie. Z badań młodzieży licealnej. Warszawa: ISNS UW.
 
35.
Wąż, K. (2011). Socjalizacja seksualna i przemiany w obyczajowości seksualnej młodzieży. W: Z. Izdebski, T. Niemiec, K. Wąż (red.), (Zbyt) młodzi rodzice (s. 56–72). Warszawa: Trio.
 
36.
Wysocki, A. (2018). Dynamika zmian w parafii a jej elementy istotne. Śladami pioniera socjologii parafii ks. Franciszka Mirka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.
 
37.
Zaręba H.S., Zarzecki M. (2018). Homo consumens, homo eligens, homo creator  – procesy fragmentyzacji życia religijnego w zbiorowości młodzieży akademickiej. W: S.H. Zaręba, M. Zarzecki (red.), Między konstrukcją a dekonstrukcją uniwersum znaczeń. Badania religijności młodzieży akademickiej w latach 1988–1998  – 2005–2017 (s. 9–26). Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne.
 
38.
Zaręba, H.S. (2012). Religijność młodzieży w środowisku zurbanizowanym. Socjologiczne studium teoretyczno-empiryczne. Rzeszów: Pobitno Oficyna.
 
39.
Zaręba, H.S. (2018). Uczestnictwo w kulcie jako kanał komunikacji z sacrum w projekcie płynnej nowoczesności. W: S.H. Zaręba, M. Zarzecki (red.), Między konstrukcją a dekonstrukcją uniwersum znaczeń. Badania religijności młodzieży akademickiej w latach 1988– 1998  – 2005–2017 (s. 139–160). Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne.
 
eISSN:2300-7109
Journals System - logo
Scroll to top