W ostatnich latach w debacie publicznej poświęca się wiele uwagi kwestiom związanym z wykorzystywaniem internetu w celu zbierania danych różnych osób, co można nazwać internetową inwigilacją lub nadzorem. Nadzór ten może być prowadzony w różnych celach przez różne podmioty prywatne i publiczne. W odróżnieniu od dawnego panoptycznego modelu nadzoru, jednostki obecnie same chętnie poddają się obserwacji. Badania dotyczące postaw związanych z internetową inwigilacją przeprowadzono w 2017 i w 2019 roku. Ujawniły one dość dużą skłonność badanych do poddawania się obserwacji, zmniejszający się poziom związanego z nią lęku i zwiększający się poziom nadziei na pewne korzyści, a także wiedzy na temat internetowej inwigilacji. Fakt jej istnienia w pewien sposób dowartościowuje też znaczną część respondentów. Nasuwają się wnioski, iż użytkownicy akceptują internetowy nadzór, chętnie mu się poddają, ale i oczekują jakiejś rekompensaty w zamian za ujawniane przez siebie informacje, ponieważ wiedzą, że stanowią one źródło zysku nadzorujących.
REFERENCJE(38)
1.
Andrejević, Mark. 2007. iSpy. Surveillance and Power in the Interactive Era. Kansas: University Press.
Andrejević, Mark. 2012. Exploitation in the data-mine, w: C. Fuchs, K. Boersma, A. Albrechtslund i M. Sandoval (red.) Internet and Surveillance: The Challenges of Web 2.0 and Social Media. New York: Routledge. Aspen, s. 71-88.
Asch, Solomon. 2002. Opinie i nacisk społeczny, w: E. Aronson (red.) Człowiek istota społeczna. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 37-47.
Back, Mitja D., Juliane M. Stopfer, Simone Vazire, Sam Gaddis, Stefan C. Schmukle, Boris Egloff and Samuel D. Gosling, 2010. Facebook Profiles Reflect Actual Personality, Not Self-Idealization. „Psychological Science”, 21(3), s. 372-374.
Clarke, Roger A. 2016. Introduction to Dataveillance and Information Privacy, and Definitions of Terms. http://www.rogerclarke.com/DV/... [dostęp 5.03.2020].
Dijck, José van. 2014. Datafication, dataism and dataveillance: Big Data between scientific paradigm and ideology. „Surveillance & Society” 12(2). s. 197-208.
Kang, Jerry, Katie Shilton, Deborah Estrin, Jeff Burke i Mark Hansen. 2011. Self-surveillance privacy, UCLA Public Law & Legal Theory Service, https://escholarship.org/conte... [dostęp 5.03.2020].
Taplin, Jonathan. 2017. Move fast and break things. How Facebook, Google and Amazon cornered culture and undermined democracy. New York: Little, Brown and Company.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.