Muzułmańska mniejszość czam w Kambodży - odrodzenie po ludobójstwie
 
Więcej
Ukryj
1
Wydział Psychologii i Nauk Humanistycznych, Akademia Krakowska im Andrzeja Frycza-Modrzewskiego w Krakowie, Polska
 
 
Data nadesłania: 03-03-2020
 
 
Data ostatniej rewizji: 27-04-2020
 
 
Data akceptacji: 27-04-2020
 
 
Data publikacji: 30-06-2020
 
 
Autor do korespondencji
Katarzyna Agnieszka Brataniec   

Wydział Psychologii i Nauk Humanistycznych, Akademia Krakowska im Andrzeja Frycza-Modrzewskiego w Krakowie, Polska
 
 
Studia Humanistyczne AGH 2020;19(2):47-60
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Artykuł przedstawia miejsce muzułmańskiej mniejszości czam w Kambodży jako odrębnej grupy etnicznej i religijnej. Czamowie, członkowie trzech różnych grup pochodzenia dzielili z Khmerami los zgotowany im przez rządy Czerwonych Khmerów. Jako muzułmanie, czamowie zostali uznani za zagrożenie dla polityki kolektywizacji przez komunistycznych przywódców. Pomimo utraty dziedzictwa materialnego i połowy wspólnoty czamowie od lat 90 tych XX wieku dokonali odbudowy większości zniszczonych meczetów i szkół koranicznych przy pomocy rządów państw muzułmańskich z regionu i Bliskiego Wschodu. Wspólnota otworzyła się także na salafickie interpretacje islamu. Islam czamów odzwierciedla różne prądy islamu sunnickiego.Islam czamów odzwierciedla różne prądy islamu sunnickiego. Radykalizm niektórych odłamów nie zagroził jak dotąd dobrym i przyjaznym relacjom czamów z buddyjską większością.
 
REFERENCJE (41)
1.
Bain, Chester . 1967. Vietnam Roots of Conflict, New York: Englewood Cliffs.
 
2.
Barron, John i Paul Anthony 1977Murder of a Gentle Land, New York: MW Books.
 
3.
Barth, Fredrik (red.). 1969. Ethnic Groups and Boundaries, Boston: Little, Brown & Co.
 
4.
Blengsli, Bjorn Atle. 2009. Muslim Metamorphosis. Islamic Education and Politics in contemporary Cambodia, w: Robert W. Hefner (red.), Making Modern Muslims. The Politics of Islamic Education in Southeast Asia, Honolulu: University of Hawai’i Press.
 
5.
Cambodia Land Law .2001., Article 22, http://faolex.fao.org/docs/tex... [20.10.2020].
 
6.
Chesneaux, Jean. 1966. The Vietnamese Nation Contribution to a History, Sydney: Current Book Distributors.
 
7.
Davidson, JeremyH. C. S. 1991. Austroasiatic Languages: essays in Honour of H.L. Shorto: Southhampton: Hobbs the Printers Ltd.
 
8.
De Feo, Agnès. 2005. Les Chams sot, dissidence de l’islam cambodgien, Les Cahiers de l’Orient”, 78: 115–124.
 
9.
Delvert, Jean. 1960. Le paysan cambodgien, Paris: Mouton .
 
10.
Detyna, Tadeusz. 2010. Kambodża w okresie gwałtownych przemian społecznych i politycznych oraz polskie reakcje na wydarzenia w tym kraju, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
 
11.
DeVos, George. 1975. Ethnic Pluralism: Conflict and Accomodation, w: George DeVos, Lola Romanucci-Ross (red.). Ethnic Identity: cultural continuities and change, Palo Alto: Mayfield Publishing.
 
12.
Filippi, Jean-Michel. The long tragedy of Cham history, https://www.publikam.com/en/pa..., [25.02.2020].
 
13.
Graceffo, Antoni. Cham Muslims: a Look at Cambodia’s Muslim Minority, https://www.mekong.net/cambodi... [26.02.2020].
 
14.
Gray, Tallyn. 2015. Re-Imagining the Community? Cambodian Cham Muslims – Experience, Identity, Intergenerational Knowledge Transfer and the ECCC, „South East Asia Research” , 1: 109.
 
15.
Greeley, Andrew. 1971. Why Can't They Be Like Us?: America's White Ethnic Groups, New York: E.P. Dutton & Co.
 
16.
Hall, Daniel George Edward. 1985. A History of Southeast Asia, London: Macmillan Hall. Kettani, M. Ali. 1986. Muslim Minorities in the World today, London – New York: Mansell Publishing Limited.
 
17.
Khmer Rouge Genocide & the Cham, Cambodian Village Scholars Fund, cambodianscholars.org/the-champeople/cham-survival-the-khmer-rouge-genocide/ [26.02.2020].
 
18.
Kiernan, Ben. 1996. The Pol Pot Regime: Race, Power and Genocide in Cambodia under the Khmer Rouge 1975–1979, Yale: Yale University Press.
 
19.
Kiernan, Ben. 1988. Orphans of Genocide. The Cham Muslims of Kampuchea Under Pol Pot, “Bulletin of Concerned Asian Scholars”, 4: 6.
 
20.
Kiernan, Ben. 1982. KAMPUCHEA 1979–81: National Rehabilitation in the Eye of an International Storm, „Southeast Asian Affairs”: s. 167–195, www.jstor.org/stable/27908454 [20.10. 2020].
 
21.
Killean, Rachel, Robin Hickey, Luke Moffett, Dacia Viejo-Rose, Farina So, Vannara Orn. 2018. Cham. Culture & History Story of Cambodia, Phnom Phen: Documentation Center of Cambodia. Klein, Katheryn. M. 2006. Bringing the Khmer Rouge to Justice: The Challenges and Risks Facing the Joint Tribunal in Cambodia, „Northwestern Journal of International Human Rights”, 3.
 
22.
Knuth, Rebecca. 2006. Burning Booksand Levelling Libraries: Extremist Violence and Cultural Destruction, Westport, Connecticut: Praeger.
 
23.
Kok-Thay, Eng. 2012. From the Khmer Rouge to Hambali: Cham Identities in a Global Age, State University of New Jersey: Rutgers.
 
24.
Loubet, L. 1939. Monographic de la province de Kompong Cham, Paris: A Portail.
 
25.
Moryvan, Ly. 2015. Wywiad z Eng Kok-Thayem, VOA Khmer, https://www.voacambodia.com/a/... [22.02.2020].
 
26.
Ner, Marcel. 1941. Les Musulmans de I’lndochine Francaise, „BEFEO XLI” Bulletin de l’E cole francaise d’Extreˆme-Orient, 2: 197.
 
27.
Osborne, Milton. 2014. Cambodia’s Muslims: More orthodox, less integrated. The Interpreter, https://www.lowyinstitute.org/... [20.02.2020].
 
28.
Osman, Ysa. 2002. Oukoubah: Justice for the Cham Muslims under the Democratic Kampuchea Regime,Phnom Pehn: Documentation Centre of Cambodia.
 
29.
Osman, Ysa. 2006. The Cham Rebellion: Survivors’ Stories from the Villages, Phnom Pehn: Documentation Centre of Cambodia.
 
30.
Pérez Periero, Alberto. 2012. Historical Imagination, Diasporic Identity and Islamicity Among the Cham Muslims of Cambodia’ A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy, Arizona: Arizona State University.
 
31.
Phoeun, Mak. 1995. Histoire du Cambodge de la fin du XVI sie`cle au de ́but du XVIIIe, Paris: Presses de l’E ́cole franc aise d’Extreˆme-Orient.
 
32.
Sabeone, Federico. 2017. Islam in Cambodia: The fate of the Cham Muslims, https://www.eias.org/wp-conten..., [22.02.2020].
 
33.
Scupin, Raymond. 1995. Historical, Ethnographic, and Contemporary Political Analyses of the Muslims of Kampuchea and Vietnam, „Sojourn”, 2: 301–328.
 
34.
Schliesinger, Joachim. 2011. Ethnic Groups of Cambodia. t. 3. Profile of Austro-Thai-and Sinitic-Speaking Peoples, Bangkok: White Lotus Press.
 
35.
So, Farina. 2011. The Hijab of Cambodia, Phnom Pehn: Documentation Center of Cambodia.
 
36.
Sokhavuth, Tin. 2016. Chams Not Integrated into Society: US Report, Khmer Times, http://www.khmertimeskh.com/ne... [20.02.2020].
 
37.
Strangio, Sebastian i Khouth Sophak Chakrya, NGO holds alleged link to terrorism, Phnom Penh Post, 25 stycznia 2010, https://www.phnompenhpost.com/... [28.02.2020].
 
38.
Trankell, Ing-Britt i Jan Ovesen. 2004. Foreigners and Honorary Khmers: Ethnic Minorities in Cambodia, w: Christopher R. Duncan, (red.), Civilizing the Margins: Southeast Asian Government Policies for the Development of Minorities, Ithaca, NY: Cornell University Press.
 
39.
Śliwiński, Marek. 1995. Le genocide Khmer Rouge. Une analyse demographique, Paris: L’Harmattan.
 
40.
Śliwiński, Marek. 1998. Zbrodnia – kłamstwo – amnezja, Warszawa: Przegląd Wschodni.
 
41.
Vickery, Michael. 1984. Cambodia 1975–1982, Hemel Hempstead: Allen and Unwin.
 
eISSN:2300-7109
Journals System - logo
Scroll to top