OD AL-RASHIDA DO OSAMY BIN LADENA. PRZEMIANY ARCHETYPÓW LUDZI WSCHODU W WYOBRAŹNI ZACHODU
 
Więcej
Ukryj
1
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Instytut Filologii Polskiej i Kulturoznawstwa, Katedra Literatury Powszechnej i Komparatystyki
 
 
Data publikacji: 30-03-2019
 
 
Studia Humanistyczne AGH 2019;18(1):53-62
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Zachód wytworzył dwa podstawowe, mityczne archetypy muzułmanina. Pierwszy to wschodni mędrzec, bohater Baśni z tysiąca i jednej nocy, którego historyczną realizacją jest Saladyn, drugi zaś to groźny, opisany przez Freuda jako „niesamowity”, Starzec z Gór, za którego współcześnie uznawany jest Osama bin Laden.Przyjmując za punkt wyjścia ataki terrorystyczne z 11 września 2001 r., autor ukazał przesunięcie w imagologicznym odczytywaniu w obrębie zarysowanych archetypów. Oba typy funkcjonują w wyobraźni Zachodu od średniowiecza, wspólnie kreując ambiwalentny obraz Saidowskiego człowieka Wschodu, jednocześnie znanego, w jakimś stopniu oswojonego i groźnego, stanowiącego nie w pełni zrozumiałe zagrożenie. Od czasów kolonialnych Zachód „pozwalał” sobie na widzenie pierwszego, czyniąc Wschód bardziej widzialnym („samowitym”) i bardziej podporządkowanym. Wydarzenia z 11 września wymusiły zmianę tej perspektywy.
 
REFERENCJE (24)
1.
Ajdaczić, Dejan. 2008. Zmiana tożsamości narodowej a opozycja ‘swój’/’obcy’, „Etnolingwistyka”, 20: 149–157.
 
2.
Alighieri, Dante. 1989. The Divine Comedy, transl. Charles Eliot Norton, Chicago: William Benton.
 
3.
Le Chanson de Roland. 1990. Édition critique et traduction de Jan Short, Paris: Librairie Générale Française.
 
4.
Baśnie z 1001 nocy. 1966. Transl. Wacław Kubiak, introduction Tadeusz Lewicki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
 
5.
Bernal, Martin. 1987. Black Athena. The Afroasiatic Roots of Classical Civilization, New Jersey: Rutgers University Press.
 
6.
Bowden, Oliver. 2011. Assassin’s Creed: The Secret Crusade, The untold story of Altair – the Master Assassin, New York: Ace Books.
 
7.
Fowler, Corinne. 2007. Chasing Tales. Travel Writing, Journalism and the History of British Ideas of Afghanistan, Amsterdam: Rodopi.
 
8.
Freud, Sigmund. 1997. Niesamowite, in: Pisma psychologiczne, transl. Robert Reszke, Warszawa: Wydawnictwo KR, pp. 233–263.
 
9.
Gołuński, Mirosław. 2013. Pierwsza krucjata oczami kobiet (“Aleksjada” Anny Komneny i “Krzyżowcy” Zofi i Kossak), in: Mity i motywy w perspektywie komparatystycznej. Komparatystyka między Mickiewiczem a dniem dzisiejszym III, ed. Lidia Wiśniewska, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, pp. 113–138.
 
10.
Hauziński, Jerzy. 2016. Asasyni. Legendarni zabójcy w czasach krucjat, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
 
11.
Hobsbawm, Eric and Terence Ranger. 1983. The Invented Tradition, Cambridge: Cambridge University Press.
 
12.
Iwaszkiewicz, Jarosław. 1971. Czerwone tarcze, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
13.
Kossak, Zofi a. 1990a. Bez oręża, t. 1–2, Bielsko-Biała: Instytut Wydawniczy Pax.
 
14.
Kossak, Zofi a. 1990b. Król Trędowaty, Bielsko-Biała: Instytut Wydawniczy Pax.
 
15.
Leerssen, Joep. 2007. Imagology: History and Method, in: Imagology. The Cultural Construction and Literary Representation of National Characters. A Critical Survey, ed. Manfred Beller, JoepLeerssen, Amsterdam: Rodopi.
 
16.
Mitchell, Timothy. 2001. Egipt na wystawie świata, transl. Ewa Klekot, Warszawa: PIW.
 
17.
Mortka, Marcin. 2008–2010. Miecz i kwiaty, t. 1–3, Lublin: Fabryka Słów.
 
18.
Runciman, Steven. 2009. Dzieje wypraw krzyżowych, t. 2: Królestwo Jerozolimskie i Frankijski Wschód. 1100–1187, transl. Jerzy Schwakopf, Katowice: Książnica.
 
19.
Said, Edward. 1979. Orientalism, New York: Pantheon.
 
20.
Scott, Walter. 2009. The Talisman, https://www.gutenberg.org/fi les/1377/1377-h/1377-h.htm [4.06.2018].
 
21.
Tasso, Torquato. 2008. Jerusalem Delivered, transl. Edward Farfax, http://www.gutenberg.org/cache... [4.06.2018].
 
22.
Watt, Ian. 2015. The Rise of the Novel, Studies in Defoe, Cambridge: Richardson and Fielding.
 
23.
Wiśniewska, Lidia. 2011. „Stoff geschichte”, imagologia i konstruktywiczne uprawomocnienia komparatystyki, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza”, 4(46): 233–244.
 
24.
Zacharasiewicz, Waldemar. 2010. Imagology Revisted, Amsterdam: Rodopi.
 
eISSN:2300-7109
Journals System - logo
Scroll to top