Artykuł przedstawia dobre praktyki wspierające aktywność zawodową osób z zespołem Downa realizujące się w działaniach trójmiejskich projektów PRZYSTANEK SZEKSPIR i SZEKSPIR NA START. Ukazane działania, w całej sile swojej koncepcji i wiary w równość, próbują włączyć do rynku dobrodziejstwa pracy osoby z tego kręgu uprzywilejowanych wykluczone. Aby zrekonstruować działania, relacje i znaczenia doświadczeń pracy objawiające się w przestrzeni projektów, autorka przeprowadziła projekt badawczy, którego ramę metodologiczną stanowiła metoda etnograficzna. Materiał badawczy został zebrany przy pomocy obserwacji, wywiadów pogłębionych, wywiadów etnograficznych i notatek terenowych. Rozpatrując dobre praktyki wspierające aktywność zawodową osób z zespołem Downa, autorka prezentuje w tekście odpowiedzi na następujące pytania problemowe: Jak realizowane są omawiane projekty aktywności zawodowej? Co się wydarza/ dzieje w projektach? Jakie znaczenia swoim doświadczeniom pracy nadają pracownicy z zespołem Downa? Jak pracę tychże pracowników postrzegają ich współpracownicy, trenerzy pracy oraz pracodawcy?
REFERENCJE(30)
1.
Angrosino, Michael. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Giermanowska, Ewa. 2016. Kulturowe uwarunkowania zatrudnienia osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy, Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, nr IV, s. 81–96.
Giermanowska, Ewa i Mariola Racław . 2014. Pomiędzy polityką życia, emancypacją i jej pozorowaniem. Pytania o nowy model polityki społecznej wobec zatrudnienia osób niepełnosprawnych., „Studia Socjologiczne”, 2, 213: 107–128.
Karney, Janina. 2007. Przedsiębiorczość jednostki w Polsce jako ważny wyznacznik współczesnych działań edukacyjnych, w: Zygmunt Wiatrowski i Kazimierz Ciżkowicz (red.), Pedagogika pracy i andragogika z myślą o dorastaniu, dorosłości i starości człowieka w XXI wieku, t. 1, Włocławek: Oficyna Wydawnicza Lega.
Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych (KPON) ONZ. Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, Warszawa dnia 25.10.2012. Poz. 1169. http://isap.sejm.gov.pl/isap.n.... Dostęp 1.03.2020.
Mikulski, Jerzy. 1995. Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych, w: Julian Auleytner (red.), Polityka społeczna. Stan i perspektywy, Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, s. 220–230.
Mladenov, Teodor. 2015. Questioning productivism through the lens of disability: reflections on state socialist and postsocialist disability policy, https://alterconf2015.sciences....
Piotrowicz, Radosław. 2010. Wyznaczniki dorosłości osób z zespołem downa, w: Bogusława Kaczmarek (red.), Trudna dorosłość osób z zespołem Downa, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 85–99.
Stańczyk, Piotr. 2012. Praca, w: Małgorzata Cackowska, Lucyna Kopciewicz, Mieczysław Patalon, Piotr Stańczyk, Karolina Starego i Tomasz Szkudlarek, Dyskursywna konstrukcja podmiotu, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 155–207.
Szczupał, Bernadetta. 2010. Aktywizacja zawodowa i społeczna osób z zespołem Downa jako jedna z form przezwyciężenia dyskryminacji w dostępie do rynku pracy, w: Bogusława Kaczmarek (red.), Trudna dorosłość osób z zespołem Downa, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 343–364.
Szkudlarek, Tomasz. 2015. Różnice, równość i edukacja: polityki inkluzji i ignorancja, w: Tomasz Szkudlarek i Alicja Komorowska-Zielony (red.), Różnice, edukacja, inkluzja, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 53–70.
Wapiennik, Ewa. 2007. Report on the employment of disabled people in European countries. Country: Poland, Academic Network of European Disability Experts (ANED), https://www.disability-europe.... . Dostęp 4.02.2020.
Wasilewska, Natalia i Przemysław Nosal. 2016. Niepełnosprawny jako pracujący w systemie ekonomii społecznej w: Elżbieta Zakrzewska-Manterys i Jakub Niedbalski (red.), Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji, Łódź Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 147–176.
Waszkowski, Henryk. 2016. Ruch spółdzielczości inwalidów i jego znaczenie dla rozwoju rehabilitacji osób niepełnosprawnych w Polsce, „Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania”, IV: 97–122.
Zakrzewska-Manterys, Elżbieta (red.). 2014. Podręcznik dla zainteresowanych wprowadzaniem osób upośledzonych umysłowo na rynek pracy do sektora społecznego, Warszawa: PFRON.
Zakrzewska-Manterys, Elżbieta. 2018. Zatrudnienie wspomagane – przejście z WTZ do zatrudnienia w firmach na otwartym rynku pracy, „Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania, IV: 51–63.
Przetwarzamy dane osobowe zbierane podczas odwiedzania serwisu. Realizacja funkcji pozyskiwania informacji o użytkownikach i ich zachowaniu odbywa się poprzez dobrowolnie wprowadzone w formularzach informacje oraz zapisywanie w urządzeniach końcowych plików cookies (tzw. ciasteczka). Dane, w tym pliki cookies, wykorzystywane są w celu realizacji usług, zapewnienia wygodnego korzystania ze strony oraz w celu monitorowania ruchu zgodnie z Polityką prywatności. Dane są także zbierane i przetwarzane przez narzędzie Google Analytics (więcej).
Możesz zmienić ustawienia cookies w swojej przeglądarce. Ograniczenie stosowania plików cookies w konfiguracji przeglądarki może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie.