Być pracownikiem z zespołem Downa. Dobre praktyki wsparcia aktywności zawodowej trójmiejskich projektów PRZYSTANEK SZEKSPIR i SZEKSPIR NA START.
 
Więcej
Ukryj
1
Instytut Pedagogiki, Zakład Pedagogiki Specjalnej, Uniwersytet Gdański, Polska
 
 
Data nadesłania: 03-03-2020
 
 
Data ostatniej rewizji: 06-05-2020
 
 
Data akceptacji: 06-05-2020
 
 
Data publikacji: 30-09-2020
 
 
Autor do korespondencji
Agnieszka Aleksandra Woynarowska   

Instytut Pedagogiki, Zakład Pedagogiki Specjalnej, Uniwersytet Gdański, ul. Bażyńskiego 4, 80-309, Gdańsk, Polska
 
 
Studia Humanistyczne AGH 2020;19(3):51-72
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Artykuł przedstawia dobre praktyki wspierające aktywność zawodową osób z zespołem Downa realizujące się w działaniach trójmiejskich projektów PRZYSTANEK SZEKSPIR i SZEKSPIR NA START. Ukazane działania, w całej sile swojej koncepcji i wiary w równość, próbują włączyć do rynku dobrodziejstwa pracy osoby z tego kręgu uprzywilejowanych wykluczone. Aby zrekonstruować działania, relacje i znaczenia doświadczeń pracy objawiające się w przestrzeni projektów, autorka przeprowadziła projekt badawczy, którego ramę metodologiczną stanowiła metoda etnograficzna. Materiał badawczy został zebrany przy pomocy obserwacji, wywiadów pogłębionych, wywiadów etnograficznych i notatek terenowych. Rozpatrując dobre praktyki wspierające aktywność zawodową osób z zespołem Downa, autorka prezentuje w tekście odpowiedzi na następujące pytania problemowe: Jak realizowane są omawiane projekty aktywności zawodowej? Co się wydarza/ dzieje w projektach? Jakie znaczenia swoim doświadczeniom pracy nadają pracownicy z zespołem Downa? Jak pracę tychże pracowników postrzegają ich współpracownicy, trenerzy pracy oraz pracodawcy?
 
REFERENCJE (30)
1.
Angrosino, Michael. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
2.
Bauman, Zygmunt. 2004. Życie na przemiał, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
 
3.
Bauman, Zygmunt. 2006. Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy, Kraków: Wydawnictwo WAM.
 
4.
Charmaz, Kathy. 2009. Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
5.
Giddens, Anthony. 2010. Nowoczesność i tożsamość, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
 
6.
Giermanowska, Ewa. 2016. Kulturowe uwarunkowania zatrudnienia osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy, Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, nr IV, s. 81–96.
 
7.
Giermanowska, Ewa i Mariola Racław . 2014. Pomiędzy polityką życia, emancypacją i jej pozorowaniem. Pytania o nowy model polityki społecznej wobec zatrudnienia osób niepełnosprawnych., „Studia Socjologiczne”, 2, 213: 107–128.
 
8.
Główny Urząd Statystyczny. Aktywność ekonomiczna ludności Polski BAEL II kwartał 2019. https://stat.gov.pl/obszary-te.... Dostęp 27.02.2020.
 
9.
Hammersley, Martyn i Paul Atkinson. 2000. Metody badań terenowych, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
 
10.
Karney, Janina. 2007. Przedsiębiorczość jednostki w Polsce jako ważny wyznacznik współczesnych działań edukacyjnych, w: Zygmunt Wiatrowski i Kazimierz Ciżkowicz (red.), Pedagogika pracy i andragogika z myślą o dorastaniu, dorosłości i starości człowieka w XXI wieku, t. 1, Włocławek: Oficyna Wydawnicza Lega.
 
11.
Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych (KPON) ONZ. Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej, Warszawa dnia 25.10.2012. Poz. 1169. http://isap.sejm.gov.pl/isap.n.... Dostęp 1.03.2020.
 
12.
Kubinowski, Dariusz. 2011. Jakościowe badania pedagogiczne, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
 
13.
Kukla, Daniel, Wioleta Duda i Monika Czerw-Bajer. 2011. Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnictwa zawodowego, Warszawa: Difin.
 
14.
Kwiatkowski, Stefan. 2006. Pedagogika pracy, w: Bogusław Śliwerski (red.), Pedagogika, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 235–240.
 
15.
Mikulski, Jerzy. 1995. Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych, w: Julian Auleytner (red.), Polityka społeczna. Stan i perspektywy, Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, s. 220–230.
 
16.
Mladenov, Teodor. 2015. Questioning productivism through the lens of disability: reflections on state socialist and postsocialist disability policy, https://alterconf2015.sciences....
 
17.
Niedbalski, Jakub. 2017. Wymiary, konteksty i wzory karier, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
18.
Piotrowicz, Radosław. 2010. Wyznaczniki dorosłości osób z zespołem downa, w: Bogusława Kaczmarek (red.), Trudna dorosłość osób z zespołem Downa, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 85–99.
 
19.
Projekt „Przystanek Szekspir”, https://jatez.org.pl/przystane... . Dostęp 22.02.2020.
 
20.
Projekt „Szekspir na Start”, https://jatez.org.pl/szekspir-... . Dostęp 22.02.2020.
 
21.
Rancière, Jacques. 2008. Na brzegach politycznego, Kraków: Ha!art.
 
22.
Rzeźnicka-Krupa, Jolanta. 2009. Niepełnosprawność i świat społeczny. Szkice metodologiczne. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.
 
23.
Stańczyk, Piotr. 2012. Praca, w: Małgorzata Cackowska, Lucyna Kopciewicz, Mieczysław Patalon, Piotr Stańczyk, Karolina Starego i Tomasz Szkudlarek, Dyskursywna konstrukcja podmiotu, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 155–207.
 
24.
Szczupał, Bernadetta. 2010. Aktywizacja zawodowa i społeczna osób z zespołem Downa jako jedna z form przezwyciężenia dyskryminacji w dostępie do rynku pracy, w: Bogusława Kaczmarek (red.), Trudna dorosłość osób z zespołem Downa, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 343–364.
 
25.
Szkudlarek, Tomasz. 2015. Różnice, równość i edukacja: polityki inkluzji i ignorancja, w: Tomasz Szkudlarek i Alicja Komorowska-Zielony (red.), Różnice, edukacja, inkluzja, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 53–70.
 
26.
Wapiennik, Ewa. 2007. Report on the employment of disabled people in European countries. Country: Poland, Academic Network of European Disability Experts (ANED), https://www.disability-europe.... . Dostęp 4.02.2020.
 
27.
Wasilewska, Natalia i Przemysław Nosal. 2016. Niepełnosprawny jako pracujący w systemie ekonomii społecznej w: Elżbieta Zakrzewska-Manterys i Jakub Niedbalski (red.), Samodzielni, zaradni, niezależni. Ludzie niepełnosprawni w systemie polityki, pracy i edukacji, Łódź Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 147–176.
 
28.
Waszkowski, Henryk. 2016. Ruch spółdzielczości inwalidów i jego znaczenie dla rozwoju rehabilitacji osób niepełnosprawnych w Polsce, „Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania”, IV: 97–122.
 
29.
Zakrzewska-Manterys, Elżbieta (red.). 2014. Podręcznik dla zainteresowanych wprowadzaniem osób upośledzonych umysłowo na rynek pracy do sektora społecznego, Warszawa: PFRON.
 
30.
Zakrzewska-Manterys, Elżbieta. 2018. Zatrudnienie wspomagane – przejście z WTZ do zatrudnienia w firmach na otwartym rynku pracy, „Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania, IV: 51–63.
 
eISSN:2300-7109
Journals System - logo
Scroll to top